Povzeto po: Search Institute, ZDA
- Opazite jih.
- Veliko se smehljajte.
- Sprejmite jih.
- Uporabljajte njihovo ime.
- Poiščite jih.
- Zapomnite si njihov rojstni dan.
- Prosite jih, naj vam povedo nekaj o sebi.
- Glejte jih v oči, ko govorite z njimi.
- Poslušajte jih.
- Igrajte se z njimi.
- Berite skupaj.
- Smejte se skupaj.
- Bodite prijazni.
- Velikokrat recite DA.
- Povejte jim, da so njihova čustva v redu.
- Postavite meje, da se bodo počutili varne.
- Bodite iskreni.
- Bodite pristni.
- Poslušajte, ko vam pripovedujejo svoje zgodbe.
- Objemite jih.
- Včasih pozabite na skrbi in se jim zbrano posvetite.
- Opazite, kadar se vedejo neobičajno.
- Ponudite jim možnosti, ko vas vprašajo za nasvet.
- Presenetite jih.
- Bodite ob njih, ko jih je strah.
- Predlagajte jim ustreznejše vedenje, ko se vedejo neprimerno.
- Nahranite jih, ko so lačni.
- Veselite se njihovih dosežkov.
- Delite njihovo navdušenje.
- Sledite jim, ko oni vodijo.
- Opazite, ko so odsotni.
- Pustite jim svobodo, ko jo potrebujejo.
- Prispevajte k njihovim zbirkam.
- Pogovarjate se o njihovih sanjah in strahovih.
- Smejte se njihovim šalam.
- Bodite sproščeni.
- Počepnite ali se sklonite, da boste v njihovi višini.
- Odgovorite na njihova vprašanja.
- Povejte jim, da so izjemni.
- Vzpostavite odnos z njimi in ga vzdržujte.
- Naučite se tistega, kar vas učijo.
- Svoja ušesa uporabljajte pogosteje kot svoja usta.
- Bodite jim na razpolago.
- Pojdite na njihove koncerte, igre in dogodke.
- Poiščite skupne interese.
- Opravičite se, ko ste naredili napako.
- Skupaj poslušajte glasbo, ki jim je všeč.
- Držite dane obljube.
- Z nasmehom jih pozdravite, ko se razhajate.
- Zahvalite se jim.
Vse to ne pomeni, da jih samo hvalite in da bodite vedno prijazni. Postavite jim meje in bodite dosledni. Vzgojite jih v samostojne in odgovorne posameznike. Odgovorne do sebe in do drugih. Odgovorne do ljudi, stvari in okolja v katerem živimo. A pri vsem tem jih IMEJTE/SE IMEJTE predvsem RADI.
PISNO PREVERJANJE
(Bogomila Krvina: Šola uspešnega učenja)
Če te je strah pred pisnim preverjanjem, si poskusi pomagati takole:
PRED PREVERJANJEM
- Vzemi to kot IGRO (pripravljaš test).
- Skušaj UGANITI vprašanja – ali znaš odgovoriti na ta vprašanja?
- Preglej svoje zapiske.
- Preveri, kaj ti ni jasno.
MED PREVERJANJEM
- Sprosti se in pozabi na druge.
- Natančno preberi navodila.
- Najprej preberi celoten test, da pridobiš na času in da se izogneš ponavljanju.
- Preberi vsako vprašanje dvakrat preden odgovoriš.
- Odgovori na vse, kar si vprašan – ne na tisto, česar nisi vprašan.
- Premisli preden napišeš.
- Preglej preden oddaš slovnične napake, nečitljive besede, ali si v celoti odgovoril na vprašanja in ali si upošteval navodila.
PO PREVERJANJU
Preberi pripombe, poglej napake, da ne boš delal istih napak dvakrat.
SPOROČILA ZNANIH MISLECEV, KI SO V PRETEKLOSTI VELIKO PRISPEVALI K VZGOJI OTROK
»Kar otrok lahko stori sam, naj stori sam.«
(M. de Montaigne)
»Vzgoja brez discipline je mlin brez vode. Vzgoja, ki temelji le na zahtevah in na nasvetih, ne pa na vzgledih, je slaba vzgoja.«
(J. Komensky)
»Človeka spoznaš po otroštvu, kakor spoznaš dan po jutru.«
(J. Milton)
»Vzgoja ne ustvarja sposobnosti, ampak jih razvija. Zgled zaleže veliko več kot graja.«
(F.M. Voltaire)
»Otrok ni odrasel človek v malem. Otroci opazujejo, mislijo in čutijo po svoje. Otrok se upre, če ne upoštevamo njegovih naravnih lastnosti in mu jemljemo radost otroštva.«
(J.J. Rousseau)
»Ali poznate najbolj zanesljiv način, da naredite otroka nesrečnega? Dovolite mu, naj počne vse, kar se mu zahoče.«
(J.J. Rousseau)
»Prve otrokove solze so prošnje, če jih ne boste preprečili, bodo postali ukazi.«
(J.J. Rousseau)
NEKAJ PRIPOROČENE LITERATURE:
- A. Miller: Drama je biti otrok
- B. Coloroso: Otroci so tega vredni
- D. Kobal: Temeljni vidiki samopodobe
- E. P. Good: In mulc si bo pomagal sam
- A. Kristančič: Svetovanje in komunikacija
- J. Juul: Kompetenten otrok, Od poslušnosti do odgovornosti, To sem jaz! Kdo si pa ti?, Družinske vrednote
- B. Žorž: Stiska je lahko tudi izziv, Razvajenost, rak sodobne družbe
- R. Greene: Eksplozivni otrok
- Z. Milivojević in ostali avtorji: Mala knjiga za velike starše
- M. Sunderland: Znanost o vzgoji
- R. Skynner: Družine in kako v njih preživeti
- L. Marjanović Umek: Razvojna psihologija
- T. Gordon: Družinski pogovori
- E. Pantley: Z otrokom lahko sodelujete
- Brigitte Wilmes – Mielenhausen: Kje je doma tišina
- W. Harm et al.: Moj otrok se drogira!
- L. Lott, Jane Nelsen: Pozitivna disciplina
- R. Harris, D. L. Nolte: Otroci so podoba svojih staršev
- J.-U. Rogge: Med popustljivostjo in strogostjo
- C.- Crowder, A. Ricker: Odgovarjanje
- B. Runyon:Starši, ki preveč ljubijo
- E. de Bono: Naučite svojega otroka misliti
- D. Kunaver: Učim se učiti se
- R.T. Bayard, J. Bayard: Na pomoč, najstnika imamo
- W. Glasser: NEsrečni najstniki
- H. Hesse: Otroška duša
- J. Bluestein: Kako otroku postaviti meje in poskrbeti tudi zase!, Kako postaviti zdrave meje?
- M. Strojin: Otroci potrebujejo mejo
Mogoče najdete tudi kaj zase.
- Ne vzemite vsega za sveto resnico, obogatite svoje znanje, poglejte na isto stvar še z druge strani.
- Morda vam bo kaj od navedenega v pomoč, morda tudi ne.
- Zavedajte se, da je najbrž ni težje stvari, kot vzgajati svojega otroka.
- Bodimo odprti za nasvete in poglejmo resnici v oči.
- Poiščimo pomoč, če mislimo, da jo potrebujemo.
Avtorji knjige Mala knjiga za velike starše pa so zapisali naslednji recept:
2 zvrhani žlici pohvalnih besed
4 majhne žličke vztrajnega žuganja
½ skodelice jasnih zahtev
1 velika zajemalka zaupanja vase
Vse sestavine vztrajno mešajte in začinite z dobro voljo.
Naj vam tekne!
IN ŠE NEKAJ POVEZAV:
- http://www.drustvo-bravo.si
- http://www.zupca.net
- http://www.uciteljska.net
- http://www.otroci.org
Kaj lahko naredimo, da se bo naš otrok bolje učil